Rynek bukmacherski w Polsce to przykład jednej z trudniejszych branż w zakresie marketingu. Wynika to z ograniczeń, jakie nałożone są na branżę głównie ze względu na zagrożenia uzależnienia od hazardu. Podobną sytuację spotykamy w przypadku reklamy wyrobów alkoholowych.
We wszelkich formach marketingu firm bukmacherskich pamiętać trzeba zawsze o zamieszczaniu informacji o:
konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych;
ryzyku związanym z hazardem;
posiadaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych przez daną firmę.
Ponadto treści reklamowe nie mogą:
sugerować możliwości uzyskania łatwej wygranej
wiązać obstawiania zakładów ze sprawnością fizyczną, intelektualną czy atrakcyjnością seksualną
sugerować, że pomagają się one uspokoić i zrelaksować lub że rozwiążą problemy osobiste lub finansowe.
zawierać wizerunków dzieci
Na co więc mogą pozwolić sobie działy marketingu firm bukmacherskich? Wbrew pozorom możliwości jest całkiem sporo.
1.Media elektroniczne i marketing online
Ustawa nie ograniczyła całkowicie możliwości działań marketingowych w internecie. Zarówno bukmacherzy jak i porównywarki bukmacherskie z poradami dla graczy i recenzjami ofert bukmacherskich, mogą prowadzić swoje strony internetowe. W treści bez przeszkód mogą prezentować ofertę zakładów ale także promocję czy bonusy, zachęcające do skorzystania z usług danego bukmachera. Oczywiście we wszystkich tych działaniach należy mieć na uwadze przepisy ustawy dotyczące działań marketingowych, o których wspomniano wyżej. Podobnie wygląda sytuacja przy prowadzeniu profili na Facebooku, Twitterze, Instagramie czy kanałach na Youtube.
2.Sponsoring sportowy i reklamy w telewizji
Sponsoring sportowy, który otwiera wiele możliwości. Mimo, że reklamy zakładów bukmacherskich nie mogą pojawiać się w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6:00 a 22:00 ale z jednym wyjątkiem. A tym wyjątkiem są reklamy prowadzone w trakcie transmisji z imprez sportowych, których firma bukmacherska jest sponsorem lub jeśli jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących udział w danej imprezie sportowej. Jako sponsor, bukmacher może umieścić swoje logo na bandach reklamowych podczas meczów, na rozmaitych materiałach promocyjnych, odzieży sportowej. Bukmacherzy często tworzą całe akcje marketingowe, dodając specjalną ofertą bonusową i całą oprawę marketingową. Wszystko to ma wpłynąć na podniesienie wiarygodności i zaufania potencjalnych klientów ale też zbudować pozytywny wizerunek brandu. Podobnie ma się sytuacja z budowaniem wizerunku przy pomocy ambasadorów marki. Bukmacherzy w swoich działaniach marketingowych sięgają coraz chętniej także po tę formę promocji. Do grona ambasadorów brandów bukmacherskich należą znani sportowcy jak: Peter Schmeichel i Martin Schmitt dla STS, Jerzy Dudek i Jan Błachowicz dla Superbet czy Marcin Gortat dla eWinner.
3.Punkty stacjonarne jako forma reklamy outdoorowej
W zdecydowanie lepszej sytuacji są bukmacherzy, którzy posiadają punkty stacjonarne. Reklama wizualna takich punktów jest dozwolona w samych lokalach jak i na zewnątrz. Dozwolone są także wszelkie wizualizacje wokół lokalu. Jest to jednak rozwiązanie niezmiernie kosztowne i oprócz największych firm na rynku, które posiadają punkty stacjonarne od dawna, nowi bukmacherzy niechętnie je wprowadzają.
Podsumowując: marketing i reklama w branży bukmacherskiej to trudne ale możliwe do wykonania zadanie. Dlatego mimo opisanych trudności, działy marketingu firm bukmacherskich mają jeszcze spore pole do popisu. Ustawa hazardowa, która ogranicza zakres reklamy bukmacherskiej przyczyniła się do zmiany w postrzeganiu zakładów bukmacherskich. Dzięki niej zakłady bukmacherskie wyszły z szarej strefy i kojarzone są raczej ze sportem czy po prostu z rozrywką.
Artykuł sponsorowany