Marketing szeptany, zwany inaczej marketingiem plotki  jest nietypowym nośnikiem informacji. Pomimo to, że przez ostatnie lata odnosił sukcesy, to zyskał także liczne grono przeciwników. Wiemy już, że może on pomóc marce, ale również i zaszkodzić. Jak działa jego mechanizm? Czy jest odpowiedni dla Ciebie?

Buzz marketing - co to jest?

Buzz marketing (marketing szeptany, word of mouth) to strategia marketingowa, która polega na wywołani szumu (buzz) wokół marki, produktu bądź usługi. Działa w sposób naturalny, łatwy do przyjęcia przez użytkowników - wywołuje dyskusje, zachęca do aktywności, angażuje w wypowiedzi na temat marki. Konsumenci w spontaniczny i nieformalny sposób dają się "wciągnąć", przez co informacje o marce rozchodzą się w szybkim tempie. Działa tutaj także siła rekomendacji. 90% klientów swoje decyzje zakupowe podejmuje na podstawie opinii znajomych. Szum budzi dyskusję, dyskusja dostarcza nowych opinii. Jeżeli są pozytywne, mamy dużą szansę na wzrost sprzedaży.

Marketing szeptany - jak go prowadzić?

Stosując marketing szeptany w internecie, wybierzmy odpowiednie miejsce na rozpoczęcie dyskusji. Miejsce działań nie może być przypadkowe - najlepiej być tam, gdzie spotkamy naszą grupę docelową. Możemy odwiedzić fora, blogi, serwisy społecznościowe. Grunt to, prezentacja etycznej, pozbawionej charakteru reklamowego treści. Nawet po zyskaniu zaufania internautów, nie wykorzystujmy swojej pozycji do ataków na konkurencję. Nie warto także wprowadzać klienta w błąd, ponieważ w internecie prawda zawsze może wyjść na jaw. Na początek, przyłączmy się do rozpoczętego już tematu lub stwórzmy całkiem nowy wątek. Ważne, aby zachować umiarkowanie pozytywną opinię oraz nie przekonywać nikogo na siłę do swojego produktu. Możemy zapytać o sposób radzenia sobie w pewnej sytuacji lub poruszyć dyskusję związaną z zastosowaniem naszego produktu. Pamiętajmy jednak, że internauci są coraz bardziej czujni na wszelkie działania marketingowe i szybko wyczują, gdy ktoś próbuje ich oszukać. Jeżeli mamy wątpliwość, czy nasze działania są poprawnie planowane, warto skorzystać z poradnika etyki przygotowanego przez Word of Mouth Marketing Association.

Korzyści z buzz marketingu

Buzz marketing jest skuteczny jeżeli chodzi o budowanie wizerunku firmy. Dzięki niemu docieramy do użytkowników internetu, w miejscach, gdzie tradycyjna reklama nie ma szans na zdobycie przychylności odbiorców. Pozwala klientom odkrywać markę, wyrobić swoje zdanie na temat produktu. Jest także stosunkowo tani, ponieważ miejscem publikacji są zazwyczaj darmowe serwisy. Wymaga oczywiście nakładu pracy specjalistów, ale zazwyczaj zostaje ona w kompetencjach jednego stanowiska. W przeciwieństwie do innych form reklamy w internecie (np. display) nie angażuje sztabu grafików, marketingowców i informatyków. Jest długofalowy i chociaż wymaga ciągłej kontroli, to mamy pewność, że włożona praca nie pójdzie na marne. Można go stosować bez ograniczeń co do kategorii produktu lub specyfikacji marki - wystarczy znaleźć w internecie swoją grupę docelową i nawiązać więź. Cel marketingu szeptanego to wywołanie dyskusji, motywacja do dzielenia się opiniami, a nie autoreklama w miejscach aktywności grupy docelowej. Warto pamiętać, że jesteśmy tam gośćmi, na każdym etapie prowadzenia kampanii . Bądźmy cierpliwi, dajmy potencjalnym klientom czas na zainteresowanie się marką, przemyślenie i zbudowanie pozytywnej opinii.