E-commerce jest coraz bardziej popularnym pomysłem nie tylko na nowy biznes, ale także na urozmaicenie istniejącego już sklepu w formie stacjonarnej. Nic w tym dziwnego – rynek nieustannie się rozwija, zapewniając odbiorcom coraz wygodniejsze formy obsługi. Czy w dobie namnażających się sklepów internetowych warto jeszcze rozważać uruchomienie takiego biznesu? Sklep internetowy - czy się opłaca?
Czy warto uruchomić biznes e-commerce?
Statystyki są nieubłagane – stacjonarne sklepy coraz częściej stanowią dla nas jedynie sporadyczne odstępstwo od zakupów, których na co dzień dokonujemy w sieci. Dotyczy to wszystkich branż – od produktów spożywczych przez odzież aż po elektronikę i motoryzację. I choć największy odsetek klientów e-commerce stanowią wciąż osoby do 30 roku życia, proporcje w tym aspekcie z biegiem czasu również zaczynają się zmieniać.
E-commerce to przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. W niepamięć odchodzą czasy, w których poszukując części do zepsutego urządzenia domowego czy egzotycznego składnika kulinarnego musieliśmy poświęcić cały dzień na wycieczki po sklepach – nigdy nie mając całkowitej pewności, czy znajdziemy to, czego nam potrzeba.
Dzięki internetowi jesteśmy w stanie natychmiast znaleźć dokładnie ten produkt, który nas interesuje, możemy przeglądać tylko odzież dostępną w naszym rozmiarze, a coraz częściej zyskujemy nawet możliwość otrzymania przesyłki jeszcze w dniu dokonania zamówienia.
Wybór właściwej platformy e-commerce
Od środowiska, na którym zdecydujemy się wcielić w życie nasz pomysł będzie w dużej mierze zależeć przyszłość internetowego biznesu. Jeżeli nie posiadamy wyjątkowo dużego budżetu na systemy informatyczne – skoncentrujmy się w tym aspekcie na rozwiązaniach typu SaaS – to znaczy sklepach oferowanych w modelu abonamentowym. Pozwoli nam to uniknąć kosztów związanych z usprawnianiem skryptów strony oraz da pewność, że nasz sklep będzie funkcjonował stabilnie już od momentu jego uruchomienia, a dane naszych klientów będą bezpieczne.
Jeżeli natomiast planujemy uruchomienie długofalowego biznesu e-commerce i posiadamy środki, które możemy przeznaczyć na rozwiązania informatyczne, sklep internetowy na własność zapewni nam pełną kontrolę nad rozwojem i wyglądem naszej witryny oraz da nam niezależność w kwestii jej obsługi.
Konkurencja w sieci
Często pojawiającą się wątpliwością w przypadku aspirujących właścicieli internetowego sklepu jest fakt, iż jest to działalność związana z dużą konkurencją. Trudno się w tym przypadku dziwić. Otwierając sklep kilkadziesiąt lat temu konkurowaliśmy jedynie z pozostałymi sprzedawcami z naszej okolicy – a w przypadku sklepów ściśle specjalistycznych stworzenie pewnego rodzaju monopolu na danym obszarze nie stanowiło wielkiego wyzwania. W przestrzeni internetu konkurujemy z przedsiębiorcami z całego kraju – a coraz częściej także z graczami z areny międzynarodowej.
Jak poradzić sobie z tym problemem? Odpowiedź będzie dokładnie taka, jak w przypadku sklepu fizycznego. Musimy zaoferować naszym klientom wartość, której nie otrzymają u pozostałych dostawców. Może to być wyjątkowo szeroki asortyment, szczególna jakość produktów, wykraczająca ponad standard obsługa klienta czy łatwo dostępna możliwość otrzymania darmowej wysyłki. Takie detale bardzo często decydują o tym, ze osoby, które raz zdecydowały się na zakup naszego produktu, będą do nas powracać.