Jeśli zajmujemy się marketingiem, z pewnością wiemy, jak ważne jest dopasowanie komunikatów reklamowych do odbiorcy. Personalizacja sprawia, że potencjalny klient dostaje dokładnie to, czego potrzebuje. Marketingowcy chcą więc wiedzieć o swoich odbiorcach jak najwięcej, by móc jak najlepiej dopasować do nich wszystkie elementy strategii. Pomocny okazać się może database marketing. Na czym polega? Odpowiadamy w niniejszym artykule!

Czym jest database marketing? 

Czym jest więc database marketing, który może nam pomóc w spersonalizowaniu przekazu? Jest to marketing bazodanowy, czyli wszelkie działania wspomagające naszą kampanię marketingową, które polegają na zbieraniu danych potencjalnych klientów i analizowaniu ich. 

Aby database marketing miał się na czym oprzeć, tworzone są ogromne bazy danych, w których znajdziemy listę osób i dane na ich temat – mogą to być preferencje zakupowe, zainteresowania, wiek, płeć, zawód, sytuacja ekonomiczna, lokalizacja itd. 

Database marketing zajmuje się analizą tych danych, dzięki której tworzone są grupy odbiorców, dla których możemy tworzyć dopasowany kontent. 

Tworzony jest model klienta na podstawie segmentów wyodrębnionych w bazie danych. Dla każdego z tych modeli tworzymy osobne treści, aby były jak najlepiej dopasowane.

Dlaczego lubimy dopasowane treści?

Dlaczego to takie ważne? Ponieważ klient ceni sobie dopasowanie treści do tego, co potrzebuje. Codziennie jesteśmy z każdej strony zalewani mnóstwem informacji, a w związku z tym wieloma zupełnie niepotrzebnymi wiadomościami, które zupełnie się nam nie przydadzą. 

Jeśli więc w tym zalewie otrzymamy ofertę, która naprawdę jest stworzona pod naszym kątem, jest dużo większe prawdopodobieństwo, że zwrócimy na nią uwagę i że będzie ona skuteczna. 

Gdzie stosować database marketing? 

Gdzie więc możemy stosować bazodanowy marketing? Segmentacja i tworzenie treści dla konkretnego modelu klienta z pewnością przyda się w wielu działaniach. 

Jednym z nich jest mailing. Chodzi tutaj nie tylko o newslettery, lecz także informacje o promocjach, autorespondery, katalogi ofertowe itp., wysyłane przez maila. 

Dzięki dopasowaniu do klienta, może on dostać ofertę, która rzeczywiście będzie go interesowała – na przykład w Dzień Mężczyzny wysłać mężczyznom kupon rabatowy, a kobietom propozycje prezentów dla mężczyzn. 

Można również wysłać ofertę dla konkretnego miasta – na przykład jeśli wybieramy się tam na targi lub będziemy tam prowadzić wykład. 

Gdybyśmy musieli sami zbierać dane do baz, szczególnie do tak dużych, których często potrzebujemy, byłoby to niezwykle pracochłonne. Jednak dzięki wykorzystaniu w naszych działaniach database marketingu działamy na automatycznie tworzonych bazach danych, które analizują wszelkie znajdujące się w nich informacje.

Naszym zadaniem jest poznanie modeli klientów i zastanowienie się, w jaki sposób możemy zróżnicować dla nich nasze treści, kampanie i ofertę. Dzięki temu stworzymy spersonalizowany przekaz, który może być znacznie lepiej przyjęty niż tradycyjna reklama, wysyłana hurtowo do wszystkich. Warto więc rozważyć database marketing w swojej działalności. Może nam przynieść dużo dobrego.

Polecamy