Virale – ta nazwa najpewniej obiła się nam o uszy niejednokrotnie. Są to najczęściej filmiki, które lotem błyskawicy opanowują internet. Marketing wirusowy może być bardzo dobrym sposobem na sukces. Dlaczego jest aż tak skuteczny? Jakie są plusy takiego rozwiązania i dlaczego warto je rozważyć? Podpowiadamy w niniejszym artykule!
Na czym polega marketing wirusowy?
Marketing wirusowy, jak sama nazwa może wskazywać, rozprzestrzenia się jak wirus. Działania z nim związane są najczęściej przeprowadzane w internecie. Użytkownicy podają sobie ciekawe treści, dzielą się nimi, dzięki czemu komunikat bardzo szybko staje się bardzo popularny.
Zazwyczaj tworzone są filmiki, które niosą za sobą interesującą treść – czasami jest ona zabawna, innym razem zmusza do przemyśleń, wzrusza. Jest to na tyle zaciekawiający obraz, że często nie od razu możemy zauważyć, iż zawiera on także reklamę produktu czy usługi.
Virale to nie tylko filmiki udostępniane masowo w sieci. Mogą to być także hasła reklamowe, które tak się przyjmują, że niemal wchodzą do codziennego języka. Wystarczy wspomnieć chociażby o batonie, którego należy zjeść, kiedy zaczynamy gwiazdorzyć lub piwie, dzięki któremu wszyscy wiemy, że „prawie robi wielką różnicę”.
Zazwyczaj głównym kanałem, którym internauci podają sobie dalej treści, są media społecznościowe. Kiedyś były to też fora czy e-maile, jednak dzisiaj social media wiodą w tym względzie prym.
Kiedy viral będzie skuteczny?
Jeśli decydujemy się na wykorzystanie marketingu wirusowego, musimy dokładnie przemyśleć przekaz, którym będziemy chcieli podzielić się z potencjalnymi klientami. Aby rzeczywiście podali nasze treści dalej, muszą być one przemyślane i atrakcyjne. Reklama powinna być tak w nie wkomponowana, aby nie dominowała, a wręcz była niewidoczna.
Musimy także wybrać dobre miejsce, gdzie wirus rozpocznie swoją drogę – możemy zwrócić się do lidera opinii związanego z branżą, w której działamy lub skorzystać ze stron danej firmy czy marki. Należy wybrać takie miejsce, w którym nasz starannie przygotowany materiał nie zniknie niezauważony.
Dla kogo marketing wirusowy?
Przyjmuje się, że marketingiem wirusowym przyciągniemy do siebie przede wszystkim młodego odbiorcę, który informacje czerpie głównie w sieci. Dlatego też marki bardzo często właśnie do tej grupy kierują swoje komunikaty.
W dobie internetu virale to idealny sposób na reklamę, w związku z tym to właśnie tam jest ich najwięcej i są najbardziej widoczne.
Dobre strony viral marketingu?
Dlaczego dobry viral to doskonała reklama? To proste!
Przede wszystkim nasz komunikat bardzo szybko się rozprzestrzenia i zyskuje popularność. Dodatkowo wszystko to dzieje się niemal za darmo – to użytkownicy dzielą się naszym viralem! Oczywiście musimy ponieść nakłady na stworzenie go, ewentualną początkową promocję, jednak następnie uzyskujemy ogromne zasięgi bez dodatkowych środków finansowych. Taka reklama jest też bardzo skuteczna, zachęca użytkowników do stania się naszymi klientami.
Marketing wirusowy może być sposobem na sukces. Pamiętajmy jednak, by bardzo dokładnie przemyśleć strategię, aby mieć pewność, że nasz viral zostanie odebrany jak najbardziej pozytywnie.