Poczta elektroniczna nie jest wynalazkiem nowym, jednak własny adres wciąż jest wręcz niezbędny do codziennego funkcjonowania, np. w celu wszelkich rejestracji w serwisach i usługach online czy korzystania z urządzeń mobilnych. Tym samym stanowi znakomitą przestrzeń do przemyślanych działań promocyjnych. Podpowiadamy, jak stosować skuteczny e-mail marketing.

E-mail marketing - odpowiednia grupa docelowa

Doskonale, jeżeli posiadasz sporą listę adresów e-mail użytkowników, którzy stanowią grupę docelową konkretnej kampanii. Często trzeba jednak budować taką bazę od zera. Wówczas należy pozyskiwać zgody na wysyłanie maili np. od klientów rejestrujących konto w sklepie internetowych oraz tworzyć atrakcyjne moduły zapisu do newslettera.

Wartościowa zawartość

Zastanów się, co powinno być przedmiotem e-maila stanowiącego pewien element szerszej kampanii promocyjnej. Interesuje Cię w pierwszej kolejności sprzedaż czy jednak budowanie długofalowej relacji z klientem? Cel, który chce się osiągnąć, wymusza taką, a nie inną treść wiadomości, jednak zawsze należy się skupić na wartościowych informacjach. Odbiorca nie może mieć poczucia, że zmarnował wolny czas, otwierając i czytając maila, którego mógł przecież od razu skasować.

Odpowiednia częstotliwość

To, że ktoś zapisał się do Twojego newslettera, wcale nie oznacza, że chce każdy dzień zaczynać od nowej wiadomości nadanej właśnie w związku z Twoją kampanią. Wręcz przeciwnie – e-mail marketing jest skuteczny dla marek, które nie narzucają się klientom. Wybierz regularne odstępy w rozsyłaniu wiadomości (np. tygodniowe, miesięczne) albo skupiaj się na wysyłaniu wiadomości jedynie wtedy, kiedy jest to naprawdę sensowny ruch, bez sztywnego trzymania się harmonogramu. Przeanalizuj również, które dni i godziny zwiększają szansę na odczytanie wiadomości.

Skup się na tytule

Użytkownicy poczty elektronicznej zazwyczaj chcą chronić się przed zalewem spamu. Dlatego na wiadomości nadane przez firmy częstokroć patrzą z niechęcią i nieufnością. Dlatego zrób wszystko, żeby zachęcić jak największe grono odbiorców do otwarcia i przeczytania maila. Pierwszym krokiem będzie kreatywny, wzbudzający ciekawość tytuł wiadomości.

Przyciągnij wzrok

Pamiętaj, że współczesny e-mail marketing może być bardzo urozmaicony pod względem wizualnym. Nie chodzi wyłącznie o czytelnie sformatowany tekst, ale również zdjęcia czy filmy osadzone z YouTube. Forma nie może przesłaniać treści, ale odpowiednio użyta – wzmacnia przekaz.

Bonus dla odbiorcy

Dlaczego ktoś miałby w ogóle zapisać się do Twojego newslettera? Przekonaj potencjalnego klienta czymś wyjątkowym, na przykład unikatowym rabatem dostępnym tylko w mailach, darmowym e-bookiem z wartościową wiedzą czy innym profitem.

Podsumowanie

E-mail marketing jest popularną formą promocji – m.in. z tego względu trzeba włożyć naprawdę wiele starań w przekonanie do siebie użytkownika. Odpowiednio zaplanowany i wdrożony newsletter jest dopiero początkiem wielu kolejnych aktywności, których cel to pozyskanie konwersji i zbudowanie trwałej relacji. Nie wystarczy zbudowanie bazy kontaktów i rozsyłanie przypadkowych wiadomości z nachalną, w gruncie rzeczy bezwartościową reklamą.