Czym jest wizerunek firmy i co się na niego składa? Krótko mówiąc, wizerunek to sposób, w jaki odbierają firmę klienci, pracownicy czy obcy ludzie, zarówno w bliższym, jak i dalszym otoczeniu. Są to wyobrażenia i odczucia, które pojawiają się u ludzi, kiedy słyszą nazwę firmy.

Niezależnie od budżetu, jakim dysponuje przedsiębiorstwo, powinno ono zadbać o wyróżniający je wizerunek. Jest to bowiem podstawowe narzędzie, które pomoże mu zaistnieć na rynku.

Mamy działalność – i co dalej?


W zależności od charakteru biznesu oraz rynku, na którym działa, przedsiębiorca powinien zdecydować się na identyfikację wizualną, która odróżni jego działalność od konkurencji. W momencie zidentyfikowania działalności wiemy, jaki ma ona profil i nazwę – w następnej kolejności można wymyślić bądź zlecić profesjonalnej firmie zaprojektowanie indywidualnego logo oraz materiałów firmowych, w tym:

  • wizytówki,
  • teczki,
  • ulotki,
  • papier firmowy.


Nawet jeżeli w pierwszym momencie uważamy za niepotrzebne projektowanie tego typu materiałów, warto mieć je pod ręką. Ważne jest również, aby zaplanować, jakimi kanałami będziemy się promować w internecie. Najczęściej wykorzystywane z nich to:

  • strona internetowa,
  • social media.

System identyfikacji wizualnej

W systemie identyfikacji wizualnej można wyróżnić 4 główne elementy. Poniżej omawiamy je wszystkie.

Logo i logotyp

W przypadku logo i logotypu ważna jest przemyślana kolorystyka i idąca za nią symbolika. Odpowiedni dobór kolorów może bowiem podkreślić charakter firmy. I tak na przykład:
kolor granatowy (często wykorzystywany w finansach) – kojarzy się z odpowiedzialnością i zaufaniem;
kolor czerwony –  decydują się na niego firmy młode, odważne i śmiałe
kolor zielony – kojarzy się z ekologią, zdrowiem.
Warto po zakończeniu prac nad logo opisać przyjęte założenia w księdze znaków – posłuży to jako baza na przyszłość do tworzenia materiałów firmowych.

Materiały firmowe

Do materiałów firmowych można zaliczyć: roll-up, ulotkę, folder reklamowy, a także katalog produktów/usług. Takie materiały należy dopasować do typu działalności – czasami wystarczą na przykład tylko wizytówki, o których mowa w dalszej części artykułu. Ważne, aby materiały były zadbane, nie pogniecione, nie zniszczone – ich odpowiedni wygląd wpływa na poziom profesjonalizmu firmy.
Materiały powinny być ponadto jednolite z systemem identyfikacji wizualnej, dobrej jakości i w dobrym stanie.

Wizytówki

Wizytówkę można wprowadzić przy każdej działalności – często jest wykorzystywana po prostu jako narzędzie pomocne przy zawieraniu znajomości. Warto pamiętać, że jest to wizytówka zarówno firmy, jak i konkretnie osoby ją wręczającej. Nie powinna ona zawierać zbędnych elementów – warto skupić się na podstawowych danych, takich jak imię, nazwisko, stanowisko, nazwa firmy, kontakt i logo.

Strona internetowa

W obecnych czasach brak strony firmowej budzi podejrzenia wśród kontrahentów i klientów o nieuczciwości przedsiębiorstwa. Przy budowaniu wizerunku firmy w internecie istotny jest odpowiedni przekaz, w tym grafika, a także oferta pisana językiem trafiającym do potencjalnego klienta. Zawarte na stronie informacje powinny być zatem przekazywane w sposób krótki, spójny i zrozumiały dla odbiorców – sprzyja to budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.

Jak te działania wpływają na wizerunek firmy?

Logo, nazwa, dopasowane hasła oraz materiały firmowe ułatwiają budowanie wizerunku firmy. Jeżeli działamy wiele lat na rynku, warto pomyśleć o rebrandingu, czyli odświeżeniu. Należy pamiętać, że brudne, podarte, pogniecione materiały wpływają niekorzystnie na wizerunek firmy, a co za tym idzie – budują opinię nierzetelnego przedsiębiorstwa i w efekcie odrzucają klientów. Przy podejmowaniu dowolnych z opisanych działań marketingowych warto pamiętać, aby posługiwać się językiem dopasowanym do grupy docelowej – w innym przypadku działania mogą nie przynieść zamierzonych rezultatów.
Firmy, które chcą być liczącym się graczem na rynku, muszą prędzej czy później poznać działania marketingowe. Jeśli ten proces będzie przemyślany, a w rezultacie zrealizowany w sposób spójny i konsekwentny, na pewno przyniesie w przyszłości wymierne korzyści.

Unikalny wizerunek firmy

XXI wiek przyniósł wiele zmian, które wpłynęły również na firmy i ich marketing. Większość promocji odbywa się w sieci, ważne aby na tle konkurencji wyróżnić się. Każda firma powinna mieć swój indywidualny styl, odróżniający od innych. To w jaki sposób firma komunikuje się zarówno wśród pracowników jak i to co mówi na zewnątrz wpływa na odbiór przez klientów. Jest to tożsamość firmy. Tożsamość firmy to nic innego jak działania podejmowane przez firmę i odróżniające od konkurencji (czasami też w tych kryzysowych sytuacjach).

Swoją tożsamością firma przekazuje innym osobom w jaki sposób chce być odbierana oraz jakie niesie ze sobą wartości. I w tym przypadku działania związane z identyfikacją wizualną mogą pomóc, bądź wręcz przeciwnie, zniweczyć całą dotychczasową pracę. Firmy, które w swoich działaniach konsekwentnie pracują nad kształtowaniem swojego wizerunku wyraźnie odróżniają się od konkurentów. Spowodowane jest to ściśle określonym scenariuszem i działaniami zmierzającymi w jednym kierunku.

Wizerunek firmy nie powstaje z dnia na dzień. Rodzi się on właśnie dzięki wytrwałości i określając jak firma chce być postrzegana, automatycznie narzuca nam to w jaki sposób powinniśmy postępować i komunikować się. Jeżeli zrozumiemy, że nasze zachowanie, traktowanie klienta, konkurenta, bądź partnera biznesowego wpływa na wizerunek całej firmy. Jesteśmy o krok do przodu. Wizerunek firmy to również to co robimy i jaki dajemy przykład innym.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Znaczenie przysłowia “Jak Cię widzą, tak Cię piszą” nie zmienia się nigdy. Pomimo otwartości ludzi, rozwoju technologii i zmian na świecie, powyższe przysłowie jest dalej aktualne, a może nawet bardziej. Budowanie dobrych skojarzeń w oczach odbiorców na temat marki to długa i często kręta droga. Jest to długi i żmudny proces, ale warty swojego zaangażowania. Dobrze mieć świadomość, że każde działanie firmy wpływa na jej późniejszy odbiór, a co za tym idzie na wizerunek firmy.