Dobrym zabezpieczeniem w biznesie są profesjonalnie skonstruowane umowy z kontrahentami, jednak warto je uzupełnić regularne sprawdzanie podmiotów, z którymi współpracujesz w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Z tego artykułu dowiesz się, jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta, aby nie opierać relacji biznesowej z nim wyłącznie na zaufaniu.

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta nie wychodząc z domu?

Sprawdzenie wiarygodności klienta, może pomóc Ci uniknąć nieprzyjemnych sytuacji np. konieczności prowadzenie wobec niego procesu windykacji lub innych postępowań (egzekucji długów), z którymi wiąże się także poniesienie kosztów, a nawet pojawienie się zatoru finansowego w firmie. Oto kilka sposobów, jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta bez wychodzenia z domu:

  • Na portalach społecznościowych np. Facebook, Twitter, Instagram oraz kontach firmowych na LinkedIn i Google. Zobaczyć tam możesz, czy Twój kontrahent obecnie promuje jakiś produkt, pracuje nad jakimś projektem, czy podejmuje inicjatywy społeczne, czy inwestuje w rozwój prowadząc kampanie marketingowe – czy jest aktywny w sieci. Jeśli tak, to możesz stwierdzić, że jego firma się rozwija, a więc jest dobrym podmiotem do współpracy.
  • Zajrzyj na stronę internetową kontrahenta. Zobacz, czy jest nowoczesna, zawiera wartościowe wpisy, czy jest atrakcyjna – czy po prostu podąża za współczesnymi trendami. Kontrahent, który myśli poważnie o swojej działalności, stawia na nowoczesny wizerunek w sieci, taki który wzbudza zaufanie i przypada do gustu nowoczesnemu konsumentowi.

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta w krajowych rejestrach publicznych?

Wiarygodność kontrahenta należy także sprawdzić w publicznych rejestrach, które zawierają tylko potwierdzone informacje gospodarcze:

  • Pierwszym miejscem, od jakiego należy zacząć, chcąc sprawdzić wiarygodność kontrahenta, jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, czyli CEIDG. Tam znajdziesz informacje o jednoosobowych działalnościach gospodarczych i spółkach cywilnych. Rejestr ten dostępny jest w Internecie.
  • NIP, czyli Numer Identyfikacji Podatkowej to dziesięciocyfrowy identyfikator, który musi posiadać każda działalność gospodarcza w Polsce. Jest jeszcze numer REGON, który był obowiązkowy do 30 kwietnia 2018 r. (jego rolę całkowicie ma przejąć NIP), lecz wiele podmiotów w dalszym ciągu go posiada i numer KRS. Mając te numery, można w Głównym Urzędzie Statystycznym uzyskać podstawowe informacje na temat prowadzonej przez kontrahenta działalności np. adres siedziby, dane założycieli, pełną nazwę, numer Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
  • Urząd Skarbowy i Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) – tutaj wystarczy złożyć wniosek o sprawdzenie, czy dany podmiot nie ma zaległości publicznoprawnych. Taki wniosek może złożyć kontrahent na prośbę przedsiębiorcy, by pokazać, że nie ma niezapłaconych zobowiązań. Dodatkowo w urzędzie skarbowym można sprawdzić, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT.

Sprawdzić wiarygodność kontrahenta możesz także w Biurze Informacji Gospodarczej BIG (podpisując umowę współpracy), gdzie przechowywane są dane o historii kredytowej. Tam dowiesz się, czy Twój kontrahent jest dłużnikiem.