Content marketing na dobre zagościł w świadomości marketerów, choć jego potencjał wciąż nie jest w pełni wykorzystany. Dlaczego treść odgrywa we współczesnej promocji tak ważną rolę? Na podobne pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule.
Co to jest content marketing
CM, czyli w skrócie content marketing, to nic innego jak angielskojęzyczne sformułowanie tłumaczone na polski jako marketing treści. Treścią może być słowo, obraz, film – wszystko, co publikuje się w Sieci oraz wykorzystuje do celów komunikacyjnych i promocyjnych.
W pewnym momencie odkryto, że na potencjalnych klientów przestały działać jedynie rabaty, slogany czy zwyczajne reklamy w tradycyjnych mediach. Już nie ilość, a jakość zaczęła odgrywać pierwszoplanową rolę w pozyskiwaniu odbiorców i budowaniu pozytywnego wizerunku w ich oczach.
Rozwój Internetu sprawił, że użytkownik przestał być biernym odbiorcą treści generowanych przez media i marki. Dziś jest równorzędnym twórcą, może korzystać z zasobów dokładnie tak, jak chce. Marketing przestał więc bazować na jednokierunkowych komunikatach i zaczął być traktowany bardziej interaktywnie.
Gdzie stosuje się content marketing
W zasadzie wszędzie tam, gdzie publikuje się treści, mówi się dziś o działaniach z zakresu content marketingu. Media społecznościowe, fora, blogi, strony internetowe – w tych i wielu innych miejscach można przecież udostępniać treści tekstowe i wizualne, zdobywając tym samym zainteresowanie użytkowników. A jeśli poradnikowy wpis na blog czy zabawny mem okażą się dla konkretnego odbiorcy atrakcyjne, być może zdecyduje się udostępnić je dalej, co w naturalny sposób zwiększa zasięgi promocji.
Coś więcej niż reklama
Content marketing wymaga przemyślanej strategii i przede wszystkim kompetentnych wykonawców. Copywriterzy, graficy, specjaliści w zakresie promowania treści online – tutaj liczą się kompetencje i kreatywność.
Treści mogą rozchodzić się po Sieci zupełnie bezpłatnie, niczym wirus. Inne są dodatkowo, płatnie reklamowane, na przykład w formie artykułów czy postów sponsorowanych. Wpis na blogu, infografika czy wideoporadnik – te wszystkie formaty składają się na marketing treści.
Użytkownik w centrum uwagi
Czym powinny kierować się marki zainteresowane nowoczesnym content marketingiem? Przede wszystkim oczekiwaniami sprecyzowanej grupy odbiorców treści. Internauci surfują po Sieci w poszukiwaniu wiedzy, rozrywki lub inspiracji. Mając to na uwadze, warto przygotowywać treści, które najlepiej spełnią ich oczekiwania.
Content marketing jest także nierozerwanie związany z działaniami SEO. Wysokie wyniki w wyszukiwarce Google mogą być konsekwencją tego, że dana strona zawiera dużo interesujących treści, które algorytm globalnej wyszukiwarki uznaje za potencjalnie najbardziej wartościowe dla użytkownika Internetu poszukującego konkretnych informacji.
Treści powinny być więc dopracowane pod każdym względem. Badania grupy docelowej pozwalają wywnioskować, które formaty i jakiego rodzaju narracja najlepiej odpowiadają na zapotrzebowanie potencjalnych odbiorców. Ich satysfakcja może przynieść znacznie lepsze efekty niż standardowa reklama.