Słowo „treść” odmienia się dziś przez wszystkie możliwe przypadki. Nic dziwnego, skoro content marketing jest słusznie uważany za jeden z najważniejszych trendów promocji i rozwoju organizacji. Jednak nie każda treść gwarantuje oczekiwane rezultaty. Trzeba wiedzieć, w jaki sposób wykorzystać jej potencjał.
Content marketing - moda, którą warto się zainteresować
Działalność specjalistycznych agencji, nowoczesne zajęcia dla studentów, całe mnóstwo e-booków, podręczników i blogowych poradników to jedynie kilka przykładów ewidentnej popularności pojęcia „content marketing”, czyli marketingu treści.
Wraz z rozwojem Internetu dojrzewali jego użytkownicy. Z tym faktem trudno polemizować – internauci stali się bardziej wymagający, ponieważ mają niewyobrażalnie szeroki wybór. Jeszcze kilkanaście lat temu sam fakt posiadania strony internetowej przez firmę dawał „efekt wow”. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych właśnie na social media skupiła się uwaga odbiorców, ale – bądźmy szczerzy – dziś sam fakt założenia firmowego konta na Facebooku, Instagramie czy Twitterze nie wystarczy, by kogokolwiek zaciekawić.
Liczy się wartościowa treść
Co kryje się za tym określeniem? To zależy od oczekiwań konkretnej grupy odbiorców. Jeśli poszukują rozrywki i znajdują ją – cel osiągnięty. Jeżeli brakuje im inspirujących treści w danej dziedzinie, a wtedy pojawia się Twoja firma – brawo, zadanie wykonane. Jeśli natomiast interesuje ich wartościowa informacja, praktyczna wiedza podana w angażujący, przystępny sposób – wygrywasz treścią. Tylko tyle i aż tyle.
Każdy medal ma dwie strony i nie inaczej z działaniami marketingowymi. Jeżeli inwestujesz w treść, ale skutek jest odwrotny do zamierzonego, tracisz pieniądze, czas i reputację. Nie bez przyczyny do tworzenia wartościowego contentu zatrudnia się copywriterów, grafików czy całe zespoły zrzeszone w specjalistycznych agencjach. Dobra treść dostosowana do potrzeb grupy docelowej, a zarazem spójna ze strategią organizacji, wymaga doświadczenia, kreatywności i szeregu kompetencji.
Jak być skutecznym
O tym, jak podchodzić do modnego od jakiegoś czasu marketingu treści, powiedzieliśmy już sobie powyżej. Trzeba wykorzystać trend umiejętnie. Przydałyby się jednak jakieś szczegółowe porady, prawda?
Warto korzystać z szerokiego wachlarza możliwości. Informacje na temat produktów, usług czy inicjatyw należy podawać w przystępnej, oczekiwanej przez odbiorców formie. W tym celu przygotowuje się newslettery, wpisy blogowe, video poradniki, artykuły sponsorowane. Nie warto zapominać o lekkiej, przyjaznej dla odbiorcy formie treści. Trzeba odpowiednio wyważyć proporcje, aby – jeśli branża tego wymaga – pozostać merytoryczną i profesjonalną organizacją, przynajmniej w oczach odbiorców. Pozycję lidera w swojej niszy buduje się chociażby eksperckimi treściami tekstowymi, filmowymi czy graficznymi, które udowadniają rzeczywistą, bogatą wiedzę w danej dziedzinie.
Podsumowując – opłaca się inwestować w content marketing, ale ze świadomością, kiedy przynosi pożyteczne efekty i jak je osiągnąć. Wszelkie kampanie wymagają zarówno strategii, jak i ewaluacji.