Internet daje przedsiębiorcom niesamowite możliwości budowania swojej marki i grupy lojalnych, powracających klientów. Dlatego też tak ważne jest odpowiednie przygotowanie strony firmowej, aby dzięki niej osiągać założone cele. Czasami mamy wrażenie, że spełnia ona wszystkie kryteria, by być chętnie odwiedzaną, jednak obserwując ruch i zachowania użytkowników, zauważamy, że tak naprawdę konwersja nie jest na takim poziomie, jakiego oczekiwaliśmy. W takim przypadku niezbędna jest optymalizacja konwersji. Na czym polega? Odpowiadamy w niniejszym artykule!

Czym jest konwersja?

Zanim przejdziemy do sposobów optymalizacji konwersji, warto odpowiedzieć również na pytanie, czym jest konwersja. Są to wszelkie oczekiwane przez nas działania użytkownika na naszej stronie internetowej – dodanie towaru do koszyka, zakup, skorzystanie z formularza kontaktowego czy zapisanie się do newslettera. 

Jeśli konwersja będzie miała taki wskaźnik, jaki zakładamy, będzie się to przekładało nie tylko na budowanie naszej marki w świadomości użytkownika, lecz także na nasze zyski. Dlatego też jej obserwowanie jest tak ważne. Efektywna konwersja to taka, w której współczynnik konwersji, czyli stosunek liczby konwersji do liczby wyświetleń stron, jest wysoki.

Jeżeli jednak tak się nie dzieje, użytkownicy pojawiają się na naszej stronie, jednak nie podejmują pożądanych przez nas działań, niezbędna staje się optymalizacja konwersji, czyli tak właściwie optymalizacja jej współczynnika.

Na czym polega optymalizacja konwersji? 

Optymalizacja konwersji to wszelkie działania, które mogą poprawić konwersję na naszej stronie, czyli tak naprawdę dopasowanie jej do oczekiwań użytkowników. 

Wyobraźmy sobie, że poszukujemy dobrego, dopasowanego do nas kalendarza. Wpisujemy frazę w Google’a i wchodzimy na stronę jednej z oferujących takie produkty firm. Naprawdę jesteśmy nimi zainteresowani, jednak strona jest na tyle nieintuicyjna, że nie mamy pojęcia, w jaki sposób mamy je kupić. Jeśli taka sytuacja będzie się powtarzać i użytkownicy nie będą zauważali przycisku call-to-actionWejdź do sklepu” czy też wrzucanie do koszyka będzie na tyle nieintuicyjne, nasze zyski zamiast rosnąć, zaczną spadać. 

Dlatego też warto obserwować zachowania odbiorców strony, by zauważyć, gdzie pojawia się problem. Dopiero w takiej sytuacji będziemy w stanie coś z tym zrobić. Optymalizacja konwersji to wszelkie działania, które podejmiemy. 

Jak przebiega optymalizacja konwersji?

W jaki sposób przebiega optymalizacja konwersji? Tak jak już wspominaliśmy, pierwszym krokiem powinno być zbadanie zachowania użytkowników – pomocne mogą być wszelkie raporty, mapy cieplne czy ankiety i opinie. 

Następnie zastanówmy się, co możemy zrobić, aby strona była dla odbiorcy bardziej intuicyjna, jak zmienić treści, układ, formularze czy chociażby kolorystykę, aby po wejściu na nią nie był on zagubiony.

Kolejny krok to wprowadzenie zmian i testy nowych rozwiązań. Przykładowo przygotowujemy nowy wygląd strony w dwóch wersjach – grupy użytkowników testują je, nie wiedząc, że ma ona różne warianty. Następnie porównujemy ich zachowania na witrynie i wybieramy wersję, w której współczynnik konwersji jest wyższy. 

Optymalizacja konwersji jest niezwykle istotna, aby uzyskiwać pożądane zachowania użytkowników strony. Czasami wystarczy wręcz kosmetyczna zmiana (na przykład koloru przycisku), by zwiększyć współczynnik, a tym samym zwiększyć również nasze zyski.