Trudno mówić o sukcesie działalności, nawet kiedy ma wysokie przychody, jeżeli nie zachowuje płynności finansowej. Jest ona bardzo ważna dla całego przedsiębiorstwa. Dzięki niej w terminie opłacane są wszystkie zobowiązania – od dostawy towarów, faktur po wypłaty wynagrodzenia pracownikom. Aby ta płynność była zachowana, warto wypracować dobre nawyki w prowadzeniu finansów firmowych. Dzięki ich przestrzeganiu znacznie łatwiej będzie zauważyć ewentualne problemy i szybciej oraz skuteczniej im zapobiegać. 

Dobre nawyki w prowadzeniu finansów firmowych

Warto wypracować własne dobre nawyki w prowadzeniu finansów firmowych, aby lepiej zarządzać pieniędzmi przepływającymi przez nasze przedsiębiorstwo. Jeśli będziemy ich przestrzegać, może to nam znacznie pomóc w zachowaniu wspominanej już płynności. Co warto wziąć pod uwagę? 

Dobre nawyki w prowadzeniu finansów to między innymi:

  • Planowanie wydatków

  • Kontrolowanie wydatków

  • Płatności wykonywane w terminie

  • Dochody pasywne. 

Dowiedzmy się o nich trochę więcej. 

  1. Planowanie wydatków: planowanie sprawdza się w wielu aspektach prowadzenia firmy, ponieważ pozwala przewidywać czas realizacji, dotrzymywać terminów czy… nie wpaść w długi. Dlatego też warto planować wydatki biznesowe. Jeśli będziemy mieli świadomość tego, co nas czeka i kiedy, możemy się na to lepiej przygotować. Dzięki planowaniu mamy też świadomość tego, ile wydajemy, jakich środków potrzebujemy, aby zachować płynność finansową i gdzie pojawić się mogą ewentualne problemy.

  2. Kontrolowanie wydatków: aby dobrze planować wydatki, warto również je kontrolować. Sprawdzajmy wyciągi bankowe, przepływ finansów przez firmowe konta, miejmy świadomość tego, w jakie miejsca i z jakiego powodu idą pieniądze przedsiębiorstwa. Pomoże to nam nie tylko w tym, by mieć świadomość kondycji finansowej naszej firmy, lecz także w kontrolowaniu wszelkich nieścisłości czy nadprogramowych kosztów.

  3. Płatności wykonywane w terminie: terminowe wypłaty i płatności to niezwykle ważny element składający się na płynność finansową przedsiębiorstwa. Jest to nawyk, który zawsze warto wprowadzać do swoich działań. Nieterminowe płatności mogą sprawić wiele problemów, przykładowo pracownicy, którzy nie dostaną wypłaty, mogą pracować mniej wydajnie lub nawet zwolnić się, dostawcy mogą stracić do nas zaufanie, firmy współpracujące zerwać kontrakty. Brak płatności wykonywanych w terminie może doprowadzić nawet do bankructwa. 

  4. Dochody pasywne: zacznijmy od tego, czym w ogóle są dochody pasywne. Otóż są to takie dochody, które otrzymujemy bez ciągłego angażowania się w ich otrzymywanie. Na co dzień wykonujemy swoje obowiązki, by otrzymać za nie wynagrodzenie. Dochód pasywny zazwyczaj wymaga nakładu pracy jedynie na początku, wykonujemy dane zadanie, a później otrzymujemy z tego zyski. Przykładowo wydamy książkę i przez lata sprzedaje się ona, choć nasza praca dawno się skończyła – polegała początkowo na napisaniu książki i promocji prowadzonej przez kilka miesięcy. Przedsiębiorcy mogą zdobywać dochód pasywny np. wynajmując powierzchnię biurową innym firmom. 

Jeśli chcemy odnieść sukces, musimy zadbać o naszą płynność finansową. A żeby miała się ona dobrze, warto wypracować dobre nawyki w prowadzeniu finansów.

Polecamy