Jeśli prowadzimy stronę internetową, to oczywiste, że chcemy wiedzieć, czy wszystko jest w porządku pod kątem SEO, jeżeli ją optymalizujemy. Osoby, które są właścicielami dużych, bardzo rozbudowanych serwisów, najpewniej nie poradzą sobie sami z audytem, jednak samodzielna analiza SEO w przypadku mniejszych stron jest jak najbardziej możliwa. Kiedy ją wykonać? Co wziąć pod uwagę? Jakie narzędzia mogą nam pomóc? 

Analiza SEO – kiedy?

Kiedy warto przeprowadzić analizę SEO? Kiedy może to nam pomóc w prawidłowej optymalizacji?

Przy starcie naszej strony warto zrobić audyt, aby przekonać się, czy zrobiliśmy wszystko, by witryna była jak najlepiej zoptymalizowana. Takie działania z pewnością przydadzą się także, kiedy nasza strona przechodzi „remont” i pojawia się w nowej odsłonie. W takiej sytuacji musimy sprawdzić, czy wszystko nadal działa poprawnie. 

Polecamy

Oczywiście nie zawsze rozpoczynamy optymalizowanie strony od razu po tym, kiedy ją otworzymy, dlatego też dobrym momentem na analizę SEO jest również początek optymalizacji. Dzięki temu od razu dowiemy się, czy wszystko idzie po naszej myśli i czy wykonaliśmy poprawnie wszystkie kroki. 

Dodatkowo analiza SEO może być pomocna, jeśli zauważymy, że ruch na naszej stronie się zmniejsza. Przyda się również, kiedy okaże się, że nasza pozycja w wynikach wyszukiwania jest coraz niższa, mimo że pozycjonujemy stronę. Dzięki temu możemy szybko znaleźć rozwiązania problemu i wprowadzić potrzebne zmiany.

Co sprawdzamy podczas analizy SEO? 

Co tak właściwie sprawdzamy podczas analizy? 

  1. Przede wszystkim bardzo ważne jest sprawdzenie fraz kluczowych, na które strona widoczna jest w SERP-ach. Należy również sprawdzić, jakie pozycje w wyszukiwarce zajmuje. 

  2. Sprawdzamy również słowa kluczowe – jak są dobrane i czy się nie powtarzają na kilku stronach.

  3. Istotna jest również grafika – czy każda z nich jest opisana w prawidłowy sposób oraz czy ich waga nie sprawia, że strona długo się ładuje.

  4. Dodatkowo sprawdzić należy także wszystkie adresy naszej strony – czy są przyjazne pod względem SEO oraz czy wszelkie przekierowania działają poprawnie.

  5. Sprawdzamy również treści – czy są wartościowe oraz zgodne z treścią całej strony.

  6. Upewniamy się, czy strona ma mapę strony.

  7. Sprawdzamy, jak szybko ładuje się strona i co ją ewentualnie opóźnia.

Samodzielna analiza SEO – narzędzia

Jak już wspominaliśmy, jeśli mamy małą stronę, możemy spokojnie przeprowadzić analizę SEO za darmo. Warto skorzystać z dostępnych narzędzi. 

Możemy ściągnąć darmową wersję programu The Screaming Frog SEO Spider. Jeśli mamy mniej niż 500 URL na stronie darmowa wersja z pewnością nam wystarczy, by przeanalizować naszą witrynę. 

Z kolei bezpośrednio w sieci możemy skorzystać na przykład z SEOptimer. Wystarczy wpisać adres swojej strony i już za parę chwil dostajemy duży raport, dzięki któremu dowiemy się, jak ma się nasza strona pod względem SEO. Tylko niektóre dane dostępne są w wersji premium.

Jeśli chcemy optymalizować naszą witrynę i jest ona niewielka, bez problemu sami możemy przeprowadzić analizę SEO. Warto skorzystać z dostępnych narzędzi, by udoskonalić swoją stronę internetową.