Optymalizujesz swoją stronę, starasz się, by znajdowała się jak najwyżej w wyszukiwaniach Google, ale czujesz, że wszystko stoi w miejscu? Jednym z powodów takiej sytuacji może być kanibalizacja słów kluczowych. Kiedy do niej dochodzi? Co oznacza ta groźnie brzmiąca nazwa? W jakich sposób z nią walczyć? Podpowiadamy w niniejszym artykule!
Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?
Słowo kanibalizacja z pewnością nie kojarzy się pozytywnie. Co więc oznacza, gdy mowa o słowach kluczowych?
Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce, kiedy w obrębie jednej witryny pozycjonujesz kilka stron na takie same frazy kluczowe. W takiej sytuacji w wynikach wyszukiwania pojawia się tylko jedna strona, ale niestety nie zawsze jest ona taka sama. Pozycja w wynikach jest więc niestabilna, co może doprowadzić do jej spadku.
Swojego czasu w Google pojawiały się wszystkie wyniki – główna strona i wszystkie inne nieco mniejsze pod nią. Jednak dzisiaj już wyszukiwarka nie daje takich możliwości, co może być problemem.
Czasami niedopuszczenie do kanibalizacji słów kluczowych jest trudne, szczególnie gdy działamy w wąskiej dziedzinie lub sprzedajemy podobne produkty i choćbyśmy bardzo się starali, tak czy inaczej dochodzi do niej.
Co zrobić w przypadku kanibalizacji słów kluczowych?
Jeśli już nie mamy wyjścia i musimy doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych, warto postarać się, aby przyniosło to jak najmniej problemów dla pozycjonowania strony.
Jeżeli kilka stron musimy pozycjonować na podobne frazy, starajmy się to robić na kilka fraz (dwie, trzy), ale każda ze stron powinna mieć inny ich zestaw.
Kiedy wśród tych stron znajduje się jedna, którą chcielibyśmy wybić w wynikach wyszukiwania najbardziej, musimy przede wszystkim wypozycjonować ją na daną frazę i starać się, by występowała ona jak najrzadziej na innych stronach. Dodatkowo treść musi być wartościowa, estetyczna, czytelna i przyjazna dla czytelnika, a linki naturalne.
Wszystkie pozostałe strony pozycjonowane na tę frazę kluczową, ale na których zależy nam mniej, powinny linkować do tej, która jest dla nas najważniejsza. Warto również zastosować przekierowania 301. Ewentualnie skorzystać z adresów kanonicznych stron, by roboty były odsyłane tylko do najważniejszej, pozycjonowanej strony.
Jednak naszym głównym działaniem powinno być próbowanie już na samym początku tworzenia takich treści, aby nie musiały być one publikowane na tę samą frazę. Pamiętajmy także, że nie zawsze te same frazy w obrębie strony działają negatywnie. Dzięki linkowaniu z innych, wartościowych artykułów, możemy lepiej wypozycjonować stronę, na której nam zależy.
Choć kanibalizacja słów kluczowych brzmi dość niepokojąco, z pewnością nie ma się czego bać. Jeśli już zdarzy nam się pozycjonować kilka stron z jednej witryny na jedną frazę kluczową, możemy próbować z tego wybrnąć, a w konsekwencji może nam się udać doskonale wypozycjonować stronę, na której nam najbardziej zależy. Warto więc wiedzieć, co zrobić w takiej sytuacji, byśmy byli gotowi do podjęcia niezbędnych działań.