Każdy klient jest różny. Jednak dzięki temu, że można wyróżnić pewne grupy cech czy zachowań, możemy określić typy klientów w e-commerce. Dopasowanie do nich oferty może sprawić, że sfinalizowanych transakcji będzie więcej. W związku z tym, jeśli zależy nam na tym, by zwiększyć sprzedaż, jednym ze sposobów jest zapoznanie się z głównymi grupami klientów w sklepie internetowym i ułatwienie im zakupów. 

Typy klientów w e-commerce

Jak więc wyglądają typy klientów w e-commerce? Jakie zachowania możemy wyróżnić i jak dopasować do nich swoją ofertę? Podpowiadamy!

  1. Klient zdecydowany
    Ten typ klienta, to osoba, która wszystkie wcześniejsze etapy ma już za sobą – to znaczy przeczytała już wszystko, co chciała wiedzieć na temat danego produktu, zapoznała się z opiniami, porównała ceny, sprawdziła oferty w sklepach stacjonarnych, słowem: jest przygotowana i zdecydowana. Takiemu klientowi zależy na tym, aby wejść do sklepu, wrzucić produkt do koszyka i sfinalizować transakcję.

    Aby sklep był dla niego jak najwygodniejszy, możemy na przykład wprowadzić na stronę główną widok ostatnio oglądanego produktu, dzięki czemu będzie on mógł szybko kliknąć produkt i zakupić go. Istotne jest również, aby pierwsze, co będzie widział przy zakupie, to nazwa produktu i zdjęcie. Taki klient nie chce już czytać opisu czy specyfikacji. Dobrym rozwiązaniem jest również jak najszybsza i najprostsza ścieżka między wrzuceniem produktu do koszyka a przyjęciem zamówienia.

  2. Łowca promocji
    Taka osoba szuka najlepszych promocji – przyciągnie go informacja o niesamowitej obniżce czy kodzie rabatowym. Najczęściej szuka na stronie informacji o najnowszych promocjach, interesują go wszystkie oferty specjalne. Musi on wiedzieć, że naprawdę zyska na tym, że z nich skorzysta. 

  3. Klient, dla którego najważniejsza jest cena
    Klienci, dla których najważniejsza jest cena, zazwyczaj wybierają ten produkt, który kosztuje najmniej. Najczęściej porównują ceny w różnych sklepach w danej branży, segregują produkty, używając filtra „cena od najniższej”.

    Warto podkreślić, że nie są to szczególnie lojalni klienci. Nawet jeśli robią u nas zakupy, spokojnie zmienią sklep, jeśli w innym miejscu oferta okaże się korzystniejsza.

  4. Klient gość
    Taki klient przychodzi do nas tylko raz, z konkretną potrzebą i kupuje produkt. Takie osoby bardzo docenią możliwość zakupu bez rejestracji – nie są zainteresowani ponownymi zakupami, nie uważają więc, że logowanie do serwisu jest im potrzebne. Liczą także na intuicyjną witrynę, w której szybko zrobią zakupy.

  5. Klient hobbystyczny
    Klient hobbysta to taka osoba, która ogląda oferty sklepów, nawet jeśli kompletnie nie ma w planach zakupów. Przegląda, porównuje ceny, dodaje produkty do koszyka i na tym się kończy. Jednak warto pamiętać, że im lepiej pozna nasz sklep i to, co oferujemy, tym bardziej prawdopodobne, że jeśli już będzie chciała zrobić zakupy, to w naszym sklepie.

    W takim przypadku pomocna może być możliwość dodania produktów do ulubionych, eksponowanie informacji o ofertach specjalnych i po ponownym wejściu na stronę sugerowanie produktów z kategorii, które klient przeglądał.

  6. Klient skrupulatny
    Wie, czego chce, ale zanim zdecyduje się na konkretny produkt – musi zrobić dokładny research. Porównuje ceny, czyta dokładnie opisy, specyfikacje, ogląda zdjęcia.
    W jego przypadku doskonale sprawdzi się na przykład możliwość porównywania podobnym produktów czy koszyk, który zapisuje to, co do niego wrzucono przy poprzedniej wizycie. 

Słuchanie potrzeb klientów może zdecydowanie zwiększyć sprzedaż w naszym sklepie. Warto więc wiedzieć, kto jest naszym odbiorcą.

Polecamy